
De consument ziet vaak enkel het eindproduct als het gaat om design. Maar hoe komt een ontwerper eigenlijk tot een ontwerp? Schetsen, modellen, ontwerptekeningen, materiaalproeven en prototypes vervullen een belangrijke rol binnen het ontwerpproces. Eerste gedachtes worden omgezet in schetsen op papier of in schetsmodellen, details worden uitgewerkt in ontwerptekeningen, materiaalproeven leiden tot nieuwe mogelijkheden en prototypes zijn de generale repetitie voor het eindproduct.
Dit ontwerpproces is goed zichtbaar in het oeuvre van Gijs Bakker. Gijs Bakker…
De consument ziet vaak enkel het eindproduct als het gaat om design. Maar hoe komt een ontwerper eigenlijk tot een ontwerp? Schetsen, modellen, ontwerptekeningen, materiaalproeven en prototypes vervullen een belangrijke rol binnen het ontwerpproces. Eerste gedachtes worden omgezet in schetsen op papier of in schetsmodellen, details worden uitgewerkt in ontwerptekeningen, materiaalproeven leiden tot nieuwe mogelijkheden en prototypes zijn de generale repetitie voor het eindproduct.
Dit ontwerpproces is goed zichtbaar in het oeuvre van Gijs Bakker. Gijs Bakker (1942) zet samen met zijn vrouw Emmy van Leersum (1930–1984) eind jaren 60 het sieraad als autonome kunstvorm op de kaart. Minder bekend is dat naast sieraadmaker Bakker ook opgeleid is tot industrieel ontwerper. De ontwerpen van Bakker zijn een zoektocht naar de harmonie tussen vorm en functie. Net als bij zijn sieraadontwerpen, een ontwerppraktijk die Bakker beschouwt als laboratorium voor zijn productontwerpen, zoekt Bakker hiervoor geregeld de grenzen op. Wars van conventies voedt Bakker als zelfstandig ontwerper de industrie met zijn eigenzinnige ontwerpfilosofie. In een tijd waarin deze industrie vanuit de mogelijkheden van de beschikbare machines bepaalde hoe een object eruit zou moeten zien, probeerde hij de ontwerper een meer autonome plaats in te laten nemen.